Clubhouse, een nieuw medium in PR-land?

Klaar voor een nieuw socialemediakanaal voor marketing? Insert Clubhouse. Eigenlijk is de app op zich helemaal niet zo nieuw, maar de laatste tijd duikt Clubhouse steeds meer op omdat bekende personen het begin dit jaar gingen gebruiken. Benieuwd naar wat het is, hoe het werkt en wat het kan betekenen voor de PR-wereld? Lees dan zeker verder.  

Wat is Clubhouse? Om te beginnen is Clubhouse één van de snelst groeiende socialemediakanalen. De app maakt het mogelijk om deel te nemen aan live lezingen en gesprekken: het is te vergelijken met een podcast, maar dan live. Zo is het mogelijk om te luisteren naar Elon Musk, Chris Rock en Oprah Winfrey die vertellen over van alles en nog wat. Ben je nu aan het denken: oh dit wil ik wel eens horen? Begin dan al maar door je adressenboek te bladeren, want je kan enkel een account maken wanneer je een uitnodiging hebt gekregen van een gebruiker.  

Gelukt om toegang te krijgen? Dan kan je Clubhouse avontuur starten. Alleen hoe werkt die app nu? Bij het aanmaken van je account krijg je meteen de vraag wat je interesses zijn. Zo kan Clubhouse de juiste live gesprekken of lezingen aanbieden. Deze lezingen vinden plaats in een aparte room die zowel publiek of privé kunnen zijn. Eenmaal in een room kan je genieten van de lezing. Heb je een vraag? Geen probleem. Het is namelijk mogelijk om je hand omhoog te steken en zo kan de moderator je toegang geven zodat je je vraag te stellen. 

Clubhouse en PR

In deze coronatijden kan Clubhouse nabijheid en een persoonlijke touch brengen. Je zit zo maar even in een gesprek met een bekende of interessante persoon en dat is best spannend en intiem. Het kan ons communicatiemensen helpen om te netwerken, te inspireren, sociale contacten te onderhouden en om journalisten bij te praten over een bepaald onderwerp.  De lezingen in de app worden ook wel vergeleken met online conferenties. Er zijn dus mogelijkheden om een online persconferentie te houden via dit medium. Ook is er door corona een nieuwe manier van netwerken ontstaan. Ondertussen zitten er al een aantal journalisten op de app, perfect om je netwerk uit te breiden. Naast de journalisten kan je ook contacten leggen met andere PR-experts of andere bedrijven. 

Clubhouse staat nog in de kinderschoenen, waardoor er hier en daar kwaaltjes naar boven komen. De app is redelijk exclusief en dus nog niet voor iedereen toegankelijk (een bewuste strategie?). Zoals eerder vermeld, heb je een uitnodiging nodig om toegang te krijgen. Hier bovenop: de app is momenteel enkel te vinden in de App Store. Android-gebruikers hoeven niet te treuren, er komt een Androidversie aan. De verwachting is dat dit nog een boost aan de populariteit zal geven. Hiernaast heeft de app te kampen met privacy issues en heeft het een weinig transparante policy. Gebruikers worden bijvoorbeeld gevraagd om hun adressenboek te delen om zo andere mensen te kunnen uitnodigen, en daar hebben privacy-experts vragen bij.  De makers lieten weten dat ze volop bezig zijn met het oplossen van deze problemen. 

Tips om een pro te worden 

Hoe gebruik je Clubhouse nu ten volle? Ten eerste ga je best een conversatie aan met je doelgroep. Zo creëer je jouw eigen community. Zorg ook dat je mee bent het laatste nieuws en de laatste PR-trends. Dit helpt je om relevante content op te brengen op de app. De laatste tip gaat hiermee hand in hand: bouw aan de hype. Hiermee wakker je de interesse aan van je doelgroep en, om terug te komen op de eerste tip, bouw je aan je community. 

Kapers op de kust 

Natuurlijk heeft de hype van Clubhouse de aandacht getrokken van andere socialemediakanalen. Twitter komt met de app Spaces. De app zou gelijkaardig zijn aan Clubhouse en wel eens een gewaagde concurrent kunnen worden. Ook heeft Facebook laten weten dat ze sleutelen aan een uitbreiding op Messenger waarbij het mogelijk zou zijn om live gesprekken bij te wonen. 

Of Clubhouse even populair wordt als Facebook en Twitter is nog af te wachten, maar als je de mogelijk hebt, kan je de app zeker eens checken. Ben je benieuwd hoe je Clubhouse of een andere sociale media kan inzetten voor je bedrijf? Contacteer ons en wij helpen je verder!