PR-talk: hoe een interview in de media voorbereiden

Interviews in de media kunnen een enorme impact hebben. Omdat er vaak veel op het spel staat, zijn de zenuwen soms hooggespannen bij CEO’s en PR-managers. Niet iedereen beheerst de nodige public relations skills of heeft er zin in.

Maar met een goede voorbereiding en een beter begrip van wat journalisten eigenlijk willen, kan je zelfs de lastigste interviews omvormen tot een goede kans om je merk onder de aandacht te brengen.

Lichaamstaal

Een groot deel van het succes van een interview komt niet van wat je zegt, maar van hoe je het zegt. Een rustige, zelfverzekerde houding komt je geloofwaardigheid en expertise over het onderwerp ten goede. De enige manier om dit te bereiken? Oefenen, oefenen, oefenen. 

Zelfvertrouwen krijg je door vooraf een korte, heldere voorbereiding op 1 A4 te maken en door zo openhartig en eerlijk mogelijk te zijn.

Ken uw doel en uw publiek

Bepaal het doel van het interview. Waarom doe je dit en wat hoop je te bereiken? Waarom zou de journalist geïnteresseerd moeten zijn en waarom zou het hun publiek interesseren? Wat wil je dat er gebeurt als gevolg van het interview en wat wil je dat mensen denken, voelen of doen?

Bepaal vooraf de boodschap

Schrijf drie tot vijf korte boodschappen op die je onderbouwt met bewijzen of voorbeelden. Maak het zo concreet mogelijk en gebruik geen vakjargon. Een straffe vergelijking, een anekdote (mensen houden van verhalen) of een oneliner op zak hebben is altijd goed.

Worst case scenario

Bepaal jouw standaardboodschap als je vastloopt. Maw: wat is het belangrijkste punt dat de lezer, luisteraar of kijker zou moeten onthouden? Maak jezelf vertrouwd met deze boodschap, zodat je een vangnet hebt.

Voorkom dat je klinkt als een politicus

Iedereen kent wel die vage, ontwijkende en nietzeggende interviews met dooddoeners zoals ‘we zijn het aan het onderzoeken’ of ‘we zullen het analyseren en in de toekomst bekijken’. 

Om te voorkomen dat je uit de lucht valt en moet grijpen naar vage of onsamenhangende antwoorden, probeer je te weten te komen welk soort vragen je zal krijgen. Check vooraf in bij de journalist: is het live (bij RTV), wat is de context/insteek, wanneer is de deadline, hoe zal het interview worden gebruikt… Wat hoopt de journalist van jou te weten te komen, en zullen er voor het stuk ook anderen worden geïnterviewd? Kan je het nalezen/bekijken voor publicatie?

Voorbereiden, maar niet instuderen en opzeggen

Een journalist heeft een hekel aan mensen die een riedeltje afdraaien. Logisch dat hij/zij dan blijft doorvragen, toch? Het doel is een interview te geven dat informatief en authentiek is, de vragen goed beantwoordt en uw boodschap op een beknopte en overtuigende manier overbrengt.

Crisiscommunicatie

Zelfs als er geen crisis om de hoek loert, is het toch goed om een Q&A samen te stellen voor eventuele heikele vragen. Kruip hiervoor in de huid van een kritische journalist. Tijdens dit soort interviews moet je proberen het verhaal te duiden of het publiek gerust te stellen. 

Elke poging om informatie niet te geven of de pers te ontlopen, zal ongewenste argwaan wekken. Wees transparant, deel zoveel informatie als je kunt, en zorg ervoor dat wat je deelt nuttig is voor het verhaal van de reporter. Als je dit op een professionele, begripvolle en vriendelijke manier kunt doen, zul je een veel beter resultaat krijgen.

Als er bepaalde dingen zijn die je niet kunt delen, wees daar dan heel eerlijk over en leg, indien mogelijk, uit waarom je die info niet kunt geven. Het gaat er niet om dat je wil wegduiken, maar dat je de evidente volgende vraag voor bent. Geef niet de indruk dat je achter de feiten aanloopt. Straal vertrouwen uit door proactief meer te doen dan nodig is en communiceer dit op allerlei manieren (bv. door de context te beschrijven).

Help de journalist

De meeste journalisten willen jou persoonlijk niet in de hoek duwen, maar als je je niet hebt voorbereid en geen antwoord geeft op eenvoudige vragen die je kon verwachten, dan help je de pers niet om hun werk te doen. Als wij media-aandacht krijgen voor een klant, dan is dat omdat we de job van de journalist vergemakkelijken door hem/haar de gevraagde accurate info te leveren of een verhaal te brengen dat interessant is voor zijn/haar doelpubliek. Kortom, de journalist dus zoveel mogelijk geven, zodat hij/zij krijgt wat hij/zij nodig heeft om dat goed te doen.

Journalisten kunnen hun plannen last minute wijzigen naargelang de actualiteit. Het kan voorkomen dat het interview toch niet doorgaat of dat het onderwerp plots wijzigt. Vraag in dat laatste geval de nodige voorbereidingstijd.

Een vriendelijke en inschikkelijke houding tegenover de media voedt een coöperatieve samenwerking. Als je bereid bent om de media te helpen en respect toont voor hun werk (ze doen tenslotte alleen maar hun job), kom je op lange termijn in een veel betere positie om de boodschap te bepalen die je bedrijf naar buiten wil brengen.

Als je de media hebt geholpen, zal je daar later de vruchten van blijven plukken. Ze blijven jou bijvoorbeeld vragen naar betrouwbare input over onderwerpen in jouw vakgebied. Altijd van in het begin een goede verstandhouding opbouwen, want een beschadigde relatie met de media is moeilijk te herstellen.

Journalisten zijn op zoek naar nieuws en stellen per definitie niet alleen makkelijke, luchtige vragen. Dat moet je accepteren en leren vooruit te plannen om een mogelijk hard interview te tackelen.

Veel succes!